Basthaven

Våre kjøps og frakt betingelser

1. Priser

Prisene, som er inkludert 25% moms, gjelder til 1. september 2018 unntatt fra dette er spesialtilbud som kan endres uten forvarsel. Etter denne datoen tar vi forbehold om prisendringer. Vi tar også forbehold om prisfeil på grunn av trykk-/datafeil.

2. Betaling og rabatter

Varer kan kun bestilles av personer over 18 år til adresser i Norge. Bestillingen betales med kort ved bestilling.

Bankkort/kredittkort
Ved kortbetaling reserveres hele ordrens beløp fra bankkontoen din.

Vi tar imot følgende kort:
VISA
MasterCard
Bankaxess
American express

Det eneste som kommer i tillegg til kjøpesummen er våre utgifter til porto. Totalbeløpet for bestillingen oppdateres i kassen.

3. Levering og ettersending

Alle sendinger blir levert med Posten etter gjeldende takster, enten i postkassen eller på nærmeste postkontor/post i butikk. Fraktbeløpet legges til automatisk ved bestilling.

Varer vi har på lager sendes normalt fra oss innen 1-2 virkedager. Postens frakttid kommer i tillegg. Det kan hende at noen av varene du bestiller er utsolgt fra lageret vårt. Da restnoterer vi den/de manglende varen(e) og sender deg det andre du har bestilt. Vi sender deg den manglende varen så fort vi får den inn igjen, uten at det koster deg noe ekstra. Vi vil kontakte deg med leveringstid på restnoterte varer.

Hevet kjøp: Hvis vi ikke klarer å levere varen(e) innen avtalt tid, har du rett til å heve kjøpet uten kostnad. Dersom kjøpet heves, tilbakebetaler vi kjøpsbeløpet (inkl. frakt) innen 14 dager fra vi mottar henvendelsen.

4. Bytte, retur, angrerett og reklamasjon

Du har rett til å gå fra denne avtalen innen 14 dager uten å oppgi noen grunn for dette. Angrefristen utløper 14 dager etter den dag du eller en annen tredjemann enn transportøren, som du har utpekt, får varene i fysisk besittelse.
For å kunne bruke angreretten må du underrette oss på en utvetydig måte om din beslutning om å gå fra avtalen.

Du kan benytte det vedlagte angreskjemaet, men det er ikke obligatorisk.
For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender meldingen om at du vil bruke angreretten før angrefristen utløper.

Virkningene av at angreretten brukes:
Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene, uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag vi mottar melding om din beslutning om å gå fra denne avtalen.
Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss.
I alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen.
Du må returnere varene eller levere dem til oss, uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag du underrettet oss om at du ville gå fra avtalen. Fristen er overholdt dersom du sender tilbake varene før fristen på 14 dager er utløpt.
Du må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene.
Dersom varen ikke svarer til forventningene ut fra produktbeskrivelsen, kan angreretten benyttes innen 14 dager selv om varen er brukt. Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og du vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd). Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 8, første ledd bokstav i). Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.
Angrerettskjema sendes deg på mail sammen med ordrebekreftelsen – til info, du trenger ikke benytte skjema dersom du angrer kjøpet, det er nok at du informerer oss om det.

Reklamasjon og garanti:
Dersom du ønsker å reklamerer på varen innen rimelig tid etter at mangel på varen er oppdaget, eller burde vært oppdaget og senest to måneder fra det tidspunktet forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok varen.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag i forholdet mellom nedsatt og avtalt pris til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. I stedet for prisavslag kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Behandling av reklamasjoner og eventuelle bytt av reklamasjonsprodukter gjøres ved å kontakte oss på tlf: 922 35 972 mellom 09.00-16.00 hverdager, eller sende oss en e-post på post@basthaven.no med bilde/r som dokumenterer feilen på produktet. I de fleste tilfellene kan vi da avgjøre om feilen skyldes produksjonsavvik og sende nytt produkt sammen med returemballasje før vi har fått feilvaren i retur.